Gratis

Show me the money

Enkele weken kreeg ik een FB-bericht. Dat is helemaal niet zo speciaal, want ik heb een FB-profiel en mensen contacteren me daar wel eens. Maar dat terzijde. Een medewerker van een marketingbureau wou weten ‘of ik nog steeds in bijberoep werk en of ik zin had om een week later voor een klant 30 min insights in mijn doen en laten te geven’. 

Na 4 jaar zelfstandig te zijn in bijberoep, gaan mijn economische voelsprieten rechtstaan als er me iets gevraagd wordt. Zeker als daar geen budget bij vermeld wordt. Het is als het ware een voorbode van een slechte deal. Zo leerde ik doorheen de jaren van zaken doen. Jaren waarbij ik mijn diensten maar al te vaak goedkoop of gratis weggaf en leefde van brood en water, en ik eet ook al eens graag een oester of twee. Toen dit bericht mijn FB-inbox bereikte, antwoordde ik dan ook spontaan ‘kan je me toch even vertellen wie de klant is, waarvoor de info gebruikt zal worden en wat de verloning is?‘.

Het antwoord bleef een week uit, tot de avond voor de opdracht. Naast de opdrachtgever (een commercieel bedrijf) en het doel van de info, kwam er ook uitsluitsel over het budget. Mij voelsprieten hadden nogmaals goed detectiewerk geleverd: ‘er is niet echt een verloning, behalve een leuke goodiebag met staaltjes.’
5 minuten stond ik aan de grond genageld. Een commercieel bedrijf huurt een marketingbedrijf in, maar budget om de insights van de prospecten/afnemers te verzamelen, is er niet. Er klopte iets niet aan dat plaatje. Ik was trouwens ook beledigd. Niet enkel bleek mijn advies niets waard te zijn (letterlijk), daarbovenop werd er ook nog eens verondersteld dat ik een dergelijke slechte deal zou aanvaarden.

Nu kon het perfect zijn dat de hond van de medewerker van het marketingkantoor over het numeriek klavier van de computer gelopen had toen het stukje van het budget getypt werd en dus vond ik het niet meer dan fair om ze nog een kans te geven. Dus ik antwoordde constructief: ‘nou dit lijkt me niet echt een faire deal. Vandaar dit tegenvoorstel: mijn tarief is -zoals steeds- 60 euro per uur. Dan mag je me zoveel vragen stellen als je wil.

Maar helaas had het marketingbureau duidelijk geen officedog en waren ze dus ook niet echt enthousiast: ‘Jammer om te horen. Het zou maar een halfuurtje duren en het is een service die wij willen bieden aan onze klant’.  Dus omdat het maar een halfuur zou duren, is het blijkbaar niet nodig om mensen op een faire manier te verlonen? Ik was nog steeds beledigd, maar ditmaal zag ik ook een belangrijke opportuniteit.

Als ik vanaf nu ooit zelf marketingadvies nodig heb, weet ik waar ik terecht kan. Dan hou ik het kort en bondig en hoeven ze me nadien geen factuur op te sturen, want het duurde maar een halfuurtje..

  2 comments for “Gratis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »